Groep 2
Met 2 kinderen uit groep 2 spelen we een smartgame: Colour Code.
Het spel heeft 18 doorzichtige plaatjes met gekleurde vormen.
De bedoeling is dat ze een opdracht uit een boekje nabouwen door de juiste plaatjes te combineren.
We zijn begonnen met de Starter opdrachten. Ze hebben een stuk of 12 opdrachten gemaakt. Nu zijn we bezig met de Junior opdrachten. Het wordt steeds iets moeilijker. De kinderen leren samen te werken. Het kan zo zijn dat de ene leerling het niet ziet, maar de andere leerling wel. En dan helpen ze elkaar. Voorlopig hebben ze nog genoeg uitdaging aan de Junior opdrachten.

Groep 3
De leerlingen uit groep 3 zijn net begonnen met een opdracht uit het boek ‘Outside the box’.
Door eens heel anders te denken en te kijken, leer je meer of zie je sneller oplossingen. De kinderen leren dat er altijd meer dan één manier is om iets te doen of te denken.
De opdracht die de kinderen aan het doen zijn heet de Woordentuin. Woorden vallen uit de lucht en landen in de woordentuin. Als een woord ergens landt, verandert alles in de buurt in dat woord. Op het werkblad zie je het woord stekelig, gestippeld en netjes. Je ziet ook 3 verschillende stukken tuin. De kinderen hebben 3 opdrachten:
1. Kleur de tuin in.
2. Zet een insect in de tuin.
3. Teken de rest van de krullerige tuin.
Want het woord krullerig is ook in de woordentuin gevallen. Maar daar is de tuin nog leeg. Hoe ziet een krullerige tuin eruit? Binnenkort ziet u hier de foto’s.

Groep 4
De leerlingen uit groep 4 zijn ook net begonnen met een opdracht uit het boek ‘Outside the box’.
Door eens heel anders te denken en te kijken, leer je meer of zie je sneller oplossingen. De kinderen leren dat er altijd meer dan één manier is om iets te doen of te denken.
De kinderen uit groep 4 zijn begonnen aan hun eigen Superheld(in). Wat is een superheld? Wat voor speciale kwaliteiten heeft een superheld? Hoe zie je dat het een superheld is?
Daar hebben we eerst over gesproken. Vervolgens  hebben ze een eigen superheld ontworpen.
Een superheld met enorm veel kracht of raketjes onder de voeten. Of wat dacht u van een Sterrenkoningin.
Hoe ziet het huis van een superheld eruit? Daar gaan we de komende week mee verder.

Groep 5/6
Deze groep leerlingen kent elkaar nog niet heel goed. We zijn dus eerst begonnen met een kennismakingsspel.
De kinderen uit groep 6 kozen iemand uit groep 5 om te leren kennen. Ze kregen gesprekjeskaartjes van Squla.
De kaartjes bevatten vragen over school, dromen, vakantie en er zijn algemene vragen. In duo’s leerden ze elkaar zo beter kennen. Daarna begon de 1e les: Hoe werkt je brein?

Hoeveel wegen je hersenen? Hoeveel energie verbruiken je hersenen? Wat kun je het beste eten tijdens het leren? Na hoeveel minuten hebben de hersenen even rust nodig tijdens het leren?
Deze vragen kwamen allemaal terug in de 1e les van de Verrekijker.
We hebben filmpjes gekeken over ons brein. We hebben een testje gedaan en informatie gelezen over onze hersenen. We leren 90% van aan anderen uitleggen. Dat hadden we niet verwacht. We dachten dat we veel zouden leren van lezen, horen en zien. Maar het meest leer je van aan anderen uitleggen. 
Aan het eind van de les deden de kinderen een ‘stroop-test’. Deel A: zeg steeds de kleur van het woord hardop.
De woorden stonden ook in die kleur gedrukt. Deel B: zeg steeds de kleur van het woord hardop.
De woorden stonden nu niet meer in die kleur. Het woord rood was bijvoorbeeld blauw.
En het woord blauw stond in het oranje. Deel B was dus veel moeilijker!
De hersenen moeten harder werken. Het gaat nu niet vanzelf.
Hoe gaat het toch lukken? Door heel veel te oefenen.
Je traint je hersenen door veel te oefenen. Als ‘huiswerkopdracht’ kregen de kinderen mee:
Shoot the four. Zijn ze thuis al druk aan het oefenen?
De komende weken gaan we verder met leren leren.
De kinderen komen dan nog meer te weten over het brein.

Groep 7/8