Groep 2
Met 2 kinderen uit groep 2 spelen we een smartgame: Colour Code.
Het spel heeft 18 doorzichtige plaatjes met gekleurde vormen.
De bedoeling is dat ze een opdracht uit een boekje nabouwen door de juiste plaatjes te combineren.
We zijn begonnen met de Starter opdrachten. Ze hebben een stuk of 12 opdrachten gemaakt. Nu zijn we bezig met de Junior opdrachten. Het wordt steeds iets moeilijker. De kinderen leren samen te werken. Het kan zo zijn dat de ene leerling het niet ziet, maar de andere leerling wel. En dan helpen ze elkaar. Voorlopig hebben ze nog genoeg uitdaging aan de Junior opdrachten.

Inmiddels zijn de leerlingen met andere Levelspellen bezig. Colour Code en Rush Hour Junior hebben ze ingewisseld voor Penguins on ice en Castle Logix. Deze smartgames beginnen ook eenvoudig. Maar het wordt al snel wat lastiger. De leerlingen werken alleen of samen aan een smartgame. Ze kijken naar de opdracht(kaart) en ze bouwen het na. Mooi om te zien dat de kinderen doorzetten en oplossingen zoeken als ze er niet uitkomen. Ze helpen elkaar of proberen het zelf. Ze nemen de smartgame ook mee naar de klas. In de klas krijgen ze tijd om te werken aan het spel. Zo oefenen ze zelfstandig werken, plannen en samenwerken.

Groep 3
De leerlingen uit groep 3 zijn net begonnen met een opdracht uit het boek ‘Outside the box’.
Door eens heel anders te denken en te kijken, leer je meer of zie je sneller oplossingen. De kinderen leren dat er altijd meer dan één manier is om iets te doen of te denken.
De opdracht die de kinderen aan het doen zijn heet de Woordentuin. Woorden vallen uit de lucht en landen in de woordentuin. Als een woord ergens landt, verandert alles in de buurt in dat woord. Op het werkblad zie je het woord stekelig, gestippeld en netjes. Je ziet ook 3 verschillende stukken tuin. De kinderen hebben 3 opdrachten:
1. Kleur de tuin in.
2. Zet een insect in de tuin.
3. Teken de rest van de krullerige tuin.
Want het woord krullerig is ook in de woordentuin gevallen. Maar daar is de tuin nog leeg. Hoe ziet een krullerige tuin eruit?

De kinderen hebben de Woordentuin klaar. Hebben ze het thuis laten zien?
We zijn nu een aantal weken bezig met pittige rekenpuzzels. We tellen bijvoorbeeld terug van 30-1.
We rekenen sommen uit en kleuren de antwoorden. We tellen in sprongen van 2 of 5. Niet alleen vooruit, maar ook achteruit. We maken puzzeltjes of zoeken de juiste weg in een doolhof. Uitdagend, leuk en leerzaam.

Groep 4
De leerlingen uit groep 4 zijn ook net begonnen met een opdracht uit het boek ‘Outside the box’.
Door eens heel anders te denken en te kijken, leer je meer of zie je sneller oplossingen. De kinderen leren dat er altijd meer dan één manier is om iets te doen of te denken.
De kinderen uit groep 4 zijn begonnen aan hun eigen Superheld(in). Wat is een superheld? Wat voor speciale kwaliteiten heeft een superheld? Hoe zie je dat het een superheld is?
Daar hebben we eerst over gesproken. Vervolgens  hebben ze een eigen superheld ontworpen.
Een superheld met enorm veel kracht of raketjes onder de voeten. Of wat dacht u van een Sterrenkoningin.
Hoe ziet het huis van een superheld eruit? Daar gaan we de komende week mee verder.

De superhelden zijn mee naar huis gegaan. Hebben ze er thuis over verteld? We zijn nu een paar weken bezig met het Oerwoud. Een project van Projectenballade.  We hebben met elkaar gekeken naar dieren die leven in het oerwoud, zoals adders, apen en een tapir. We hebben veel vragen beantwoord en filmpjes bekeken. Freek Vonk heeft ons ook nieuwe dingen geleerd. Ik geef vaak een opdracht mee voor in de klas. Ze krijgen dan tijd om verder te werken aan het project. Momenteel zijn we bezig met het Oerwoudalfabet. De c, e, f, q, y, n zijn wel lastig.
Kunnen we met die beginletters woorden bedenken die voorkomen in de jungle?

Groep 5/6
Deze groep leerlingen kent elkaar nog niet heel goed. We zijn dus eerst begonnen met een kennismakingsspel.
De kinderen uit groep 6 kozen iemand uit groep 5 om te leren kennen. Ze kregen gesprekjeskaartjes van Squla.
De kaartjes bevatten vragen over school, dromen, vakantie en er zijn algemene vragen. In duo’s leerden ze elkaar zo beter kennen. Daarna begon de 1e les: Hoe werkt je brein?

Hoeveel wegen je hersenen? Hoeveel energie verbruiken je hersenen? Wat kun je het beste eten tijdens het leren? Na hoeveel minuten hebben de hersenen even rust nodig tijdens het leren?
Deze vragen kwamen allemaal terug in de 1e les van de Verrekijker.
We hebben filmpjes gekeken over ons brein. We hebben een testje gedaan en informatie gelezen over onze hersenen. We leren 90% van aan anderen uitleggen. Dat hadden we niet verwacht. We dachten dat we veel zouden leren van lezen, horen en zien. Maar het meest leer je van aan anderen uitleggen. 
Aan het eind van de les deden de kinderen een ‘stroop-test’. Deel A: zeg steeds de kleur van het woord hardop.
De woorden stonden ook in die kleur gedrukt. Deel B: zeg steeds de kleur van het woord hardop.
De woorden stonden nu niet meer in die kleur. Het woord rood was bijvoorbeeld blauw.
En het woord blauw stond in het oranje. Deel B was dus veel moeilijker!
De hersenen moeten harder werken. Het gaat nu niet vanzelf.
Hoe gaat het toch lukken? Door heel veel te oefenen.
Je traint je hersenen door veel te oefenen. Als ‘huiswerkopdracht’ kregen de kinderen mee:
Shoot the four. Zijn ze thuis al druk aan het oefenen?
De komende weken gaan we verder met leren leren.
De kinderen komen dan nog meer te weten over het brein.

Als afsluiting hebben de leerlingen in tweetallen een poster gemaakt over het brein. Op alle posters zie je een plaatje of tekening van onze hersenen. Er staat informatie bij en/of andere plaatjes en tekeningen. Ook zijn er weetjes over de hersenen geschreven.
Na de herfstvakantie zijn er nieuwe leerlingen bijgekomen. We hebben nu 2 groepen 5/6.
De leerlingen zijn begonnen aan een nieuw project (Projectenballade). Sommige kinderen werken alleen.
De meeste kinderen hebben een maatje gekozen. Het Koraalrif, Minimonsters, de Romeinen, Uitvindingen, Dieren van de wereld. Er zijn verschillende onderwerpen gekozen en de leerlingen werken enthousiast en serieus aan het project. Op dit moment werken de groepjes aan een PowerPoint, een quiz, een toneelstukje of aan een mindmap.
De komende weken zullen ze bezig zijn met het project en als ze klaar zijn dan wordt het met de leerlingen geëvalueerd.

Groep 7/8

De eerste periode in de Verrekijker hebben we gewerkt aan een gezamenlijk project:  “Het brein; hoe wij leren” .

In de lessen zijn we gedoken in de theorie over de hersenen (begeleid door filmpjes, proefjes, creatieve opdracht):

  • de linker-en rechter hersenhelft en de verschillen ertussen
  • verschillende functies van hersendelen
  • wat er in je hersenen gebeurt als je (iets nieuws) leert-> nieuwe verbindingen
  • met oefenen train je je brein en worden de verbindingen sterker 
  • we leren 90% van wat we anderen uitleggen 

Een tool die helpt bij het leren is een mindmap, aangezien ons brein makkelijker beelden en kleuren onthoudt dan lange teksten. Daar hebben we mee geoefend en zal in de volgende projecten ook terugkomen.

Daarnaast hebben de leerlingen van zichzelf ontdekt welke leerstijl bij hen past en hoe zij dus beter en sneller leren.

Met een quiz en wat hersenproefjes hebben we dit project afgesloten.

“We hebben het gehad over de hersenen en en de hersenhelften. Wat je daarmee kunt. Ook nog leuke proefjes over je hersenen.” -Lotti-