Groep 2
Inmiddels zijn we gestart met 2 groepen kinderen uit groep 2.
Wat doen de kinderen uit groep 2 bij de Verrekijker?
Ze hebben bijvoorbeeld hun eigen ijskaart bedacht en gemaakt.
Ze moesten nadenken over wat voor soort ijsjes er zijn, welke smaken zijn er en moeten er ook prijzen op de kaart?
Wat de kinderen best lastig vonden, was het spiegelen met een kralenplankje. Ze moesten eerst 1 kant van een hoofd maken met kralen op een plankje, Daarna met een spiegeltje de andere kant van het hoofd maken op het plankje. Dat is een uitdaging! Maar met hulp kwamen ze er wel uit. Vooral het kijken naar elkaar en hardop voordoen, hielp ze goed op weg.
Wie kent er een aantal planeten? Is de zon een planeet of een ster? Met elkaar hebben we gekeken naar het zonnestelsel. We zijn op reis gegaan in de ruimte. De kinderen hebben zelf planeten gekleurd en opgeplakt t.o.v. de zon. Dat was leuk en interessant!
Nog niet zo lang geleden hebben de kinderen een kaart gemaakt voor een vriendje, buurvrouw, zusje of moeder.
We hebben gekeken naar de route die een kaart aflegt voordat hij thuis op de mat valt. Wat gebeurt er als je een kaart hebt geschreven? De kinderen hebben voorbeelden gezien en een filmpje over de post. Ze zijn met een juf naar de brievenbus gelopen en hebben hun kaart gepost.  Heeft u de kaart gezien?
Op dit moment zin we bezig met het thema dieren. We hebben in de eerste ‘les’ dieren gesorteerd.
Welke dieren komen uit een ei en welke dieren worden levend geboren? Ze kregen kaartjes en moesten die op het juiste blad leggen. De komende weken gaan we verder met dit thema.
De kinderen doen enthousiast mee met de opdrachten!

 

Groep 3
De kinderen uit groep 3 staan gelijk op van hun stoel als ze opgehaald worden voor de Verrekijker. Ze hebben er altijd zin in! We hebben een werkboekje over de scheepsjongen van Piet Hein. Daarin lezen we verhalen over Puk die werkt op het schip van Piet Hein. Hij vertelt ons wat voor werk hij doet, hoe het schip eruit ziet, wat een kompas is en hoe een schatkaart eruit ziet. De kinderen lezen niet alleen, ze worden ook aan het werk gezet. Ze hebben o.a. een fluitschip getekend, een route gemaakt met een kompas en een schatkaart getekend. De komende weken gaan we het nog hebben over geheimschrift en papegaaien. Spannend!

Groep 4
‘We willen graag meer weten over de Gouden Eeuw’. De kinderen uit groep 4 mochten een nieuw project kiezen.
Ze kozen voor de Gouden Eeuw. Interessant! We hebben al heel veel gelezen en gezien over het leven in de Gouden Eeuw. Wie heeft de Nachtwacht geschilderd? Waarom heette het de Gouden Eeuw? Hoe zagen de mensen en de huizen eruit? Wat deed de V.O.C.? Welke specerijen werden uit Azië gehaald? Welke vervoersmiddelen hadden ze in die tijd? Wat werd er gegeten en gedronken in die tijd? Als het goed is kunnen de kinderen antwoord geven op deze vragen…….
Ze hebben ook nog een apart werkblad over de V.O.C. gemaakt. En laatst hebben ze een menukaart geschreven met een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht in de tijd van de Gouden Eeuw. De rijke mensen aten graag suikergoed en er werd veel bier gedronken! Fruit en groente gezond? Daar dachten ze toen heel anders over.

 

Groep 5/6
Groep 5/6 werkt met projecten van de ProjectenBallade. Dat is materiaal speciaal ontwikkeld voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ze gaan alleen, maar meestal in groepjes van 2 of 3 aan de slag met een thema.
Zoals Ridders & Jonkvrouwen, Woestijn, Dieren van de Wereld, Uitvindingen.
Er worden vragen beantwoord en daarna kunnen ze uit meerdere verdiepingsopdrachten kiezen. Maak bijvoorbeeld een poster, een mindmap, een PowerPoint of een uitvinding. Er wordt hard gewerkt door de leerlingen. Er zijn bordspellen gemaakt, verschillende posters, een wapenschild of een eigen woestijnmonster. Maar soms is er ook wat frustratie, omdat het niet lukt of omdat het moeilijk is. Sommige leerlingen komen dan in de leerkuil terecht en zien even geen weg omhoog. Met hulp van anderen komen ze weer tot werken en komen ze weer uit de leerkuil.
Het leren leren is een proces wat tijd en energie kost. Sinds een aantal weken werken we met een planner die vanuit de klas mee naar de Verrekijker gaat en andersom. Daarop wordt geschreven wat de kinderen kunnen doen aan hun project/opdracht in de klas. Zo kan de leerkracht zien wat de leerlingen doen in de Verrekijker en is er dus een wisselwerking tussen de Verrekijker en de klas. Momenteel zijn er 2 groepjes bezig om een eigen restaurant te ontwerpen. Deze opdracht komt uit ‘Outside the box’ van Molly Potter.
Dat is een methode om het creatieve denken te stimuleren.
Ter afwisseling doen we ook codes kraken, een soort Escape-roomspel op kraakm.nl.
Samenwerken, creatief denken en andere 21st century skills komen dan aan bod.
De leerlingen zijn dan enthousiast en fanatiek!

Groep 7/8
Een paar meiden zijn bezig met het ontwerpen van een muizenhuis. Alles wordt in mini-formaat geknutseld en geplaatst in een schoenendoos. Origineel, creatief en er wordt serieus aan gewerkt.
Er zijn ook een aantal projecten afgerond, zoals Bruggen, Mythische figuren en Roofdieren uit de Zee.
Leerlingen uit groep 7 moesten in het begin erg wennen aan het niveau van de projecten. Er was meer informatie om door te lezen en de vragen & opdrachten werden uitgebreider. Er kwamen wat leerlingen in de leerkuil terecht.
Ze gaven aan dat ze het wel heel moeilijk vonden.  Door hulp te vragen, informatie meerdere keren door te lezen en door samenwerken kwamen ze allemaal weer uit de leerkuil. Ze hebben geleerd om de informatie beter te lezen en goed te kijken naar de opdrachten. Ze komen nu eerder of vaker om hulp vragen. Mooi om te zien!
Er is laatst een boot geknutseld. We zijn naar buiten gegaan en hebben gezien dat de boot kan varen.
Er zijn ballonwagentjes gebouwd. Er was behoorlijk wat doorzettingsvermogen nodig om ze te laten rijden.
We werken met verschillende methodes, zoals ProjectenBallade, Out of de Box en kraakm.nl.
Vast in Moskou is het laatste Escape-roomspel wat door groep 8 gespeeld is op kraakm.nl.
Ook deze leerlingen hebben een planner wat heen- en weer gaat van de klas naar de Verrekijker.
Hier staat op wat ze in de klas kunnen doen aan hun opdracht of project.